السلام عليكم
PANDUAN SOLAT
SUNAT
CARA NABI
S.A.W.
Penulis: Mohd Yaakub bin Mohd Yunus
Disemak oleh:
Ustaz Mohd Fikri Che Hussain
|
SOLAT
SUNAT RAWATIB
Solat sunat Rawatib
adalah solat-solat sunat yang didirikan sebelum mahupun sesudah solat fardu
lima waktu. Bagi solat Rawatib sebelum solat fardu ianya dikenali
sebagai solat sunat Qabliyah dan bagi solat Rawatib yang
dikerjakan sesudah solat fardu ianya dikenali sebagai solat Ba’diyah.
Fungsi Solat Qabliyah
adalah untuk menenangkan jiwa seseorang setelah melalui aktiviti kehidupan
seharian yang adakalanya terlalu sibuk sehingga menyebabkan seseorang itu
tidak mampu untuk khusyuk ketika mendirikan solat fardu. Oleh itu solat Qabliyah
berfungsi untuk mententeramkan jiwa serta memastikan kita berada dalam
keadaan yang cukup bersedia bagi menyempurnakan solat fardu.
Solat Ba’diyah pula
bertindak bagi menyempurnakan apa-apa kekurangan yang mungkin wujud ketika
melaksanakan solat fardu seperti kesilapan dalam bacaan, tidak khusyuk,
tersilap dalam pergerakan dan lain-lain.
Solat sunat Rawatib ini
pula terbahagi kepada mu’akkad (diperkuatkan) dan ghairu mu’akkad
(tidak diperkuatkan). Para ulamak berbeza pendapat tentang jumlah rakaat
solat Rawatib yang mu’akkad sama ada jumlah keseluruhannya dua
belas atau sepuluh rakaat.
Hadis yang diriwayatkan oleh Ummu
Habibah radhiallahu’ anha menjelaskan terdapat dua belas rakaat solat Rawatib
sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:
مَا مِنْ عَبْدٍ مُسْلِمٍ يُصَلِّي
لِلَّهِ كُلَّ يَوْمٍ ثِنْتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً تَطَوُّعًا غَيْرَ فَرِيضَةٍ
إِلاَّ بَنَى اللَّهُ لَهُ بَيْتًا
فِي الْجَنَّةِ.
Maksudnya:
Tidaklah seorang hamba Muslim
mengerjakan solat kerana Allah dalam satu hari dua belas rakaat sebagai
tathawwu’ dan bukan fardu, melainkan Allah akan membangunkan untuknya sebuah
rumah di syurga. – Hadis
riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatil Musaafiriin wa
Qashruhaa, no: 728
Di dalam riwayat yang lain diperjelaskan pula apakah
itu solat-solat yang berjumlah dua belas rakaat seperti yang dimaksudkan
hadis di atas. Daripada Ummu Habibah radhiallahu’ anha, dia berkata
bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
مَنْ صَلَّى
فِي يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ ثِنْتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً بُنِيَ لَهُ بَيْتٌ فِي
الْجَنَّةِ
أَرْبَعًا
قَبْلَ الظُّهْرِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَهَا وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْمَغْرِبِ
وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْعِشَاءِ
وَرَكْعَتَيْنِ
قَبْلَ صَلاَةِ الْفَجْرِ.
Maksudnya:
Barang siapa yang mengerjakan solat (sunat) sebanyak
dua belas rakaat dalam sehari semalam kelak akan dibangunkan untuknya sebuah
rumah di syurga. Kedua belas rakaat itu adalah empat rakaat sebelum solat
Zuhur, dua rakaat setelah solat Zuhur, dua rakaat setelah solat Maghrib, dua
rakaat setelah solat Isyak dan dua rakaat sebelum solat Subuh. – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya,
Kitab al-Sholaah, no: 380.
Melalui riwayat Ibnu ‘Umar radhiallahu’ anh
pula menunjukkan jumlah rakaat solat Rawatib adalah sepuluh. Dia
berkata:
حَفِظْتُ
مِنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَشْرَ رَكَعَاتٍ
رَكْعَتَيْنِ
قَبْلَ الظُّهْرِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَهَا وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْمَغْرِبِ
فِي بَيْتِهِ
وَرَكْعَتَيْنِ
بَعْدَ الْعِشَاءِ فِي بَيْتِهِ وَرَكْعَتَيْنِ قَبْلَ صَلاَةِ الصُّبْحِ.
Maksudnya:
Aku telah menghafal (menjaga) dari Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam tentang sepuluh rakaat (iaitu solat sunat) iaitu dua rakaat
sebelum solat Zuhur dan dua rakaat sesudahnya, dua rakaat setelah solat
Maghrib di rumahnya, dua rakaat setelah solat Isyak di rumahnya dan dua
rakaat sebelum solat Subuh. – Hadis
riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Jumu’ah, no:
1180.
Dari sini dapat kita fahami bahawa Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam pernah mengerjakan kedua-dua jumlah rakaat iaitu dua
belas mahupun sepuluh rakaat solat sunat Rawatib. Perbezaan tersebut
adalah disebabkan perbezaan jumlah rakaat ketika melaksanakan solat Qabliyah
Zuhur. Oleh itu bolehlah bagi kita semua untuk memilih untuk mengerjakan
solat Qabliyah Zuhur tersebut sebanyak empat mahupun dua rakaat.
Keutamaan mengerjakan solat Rawatib adalah
sebagaimana yang dikhabarkan oleh hadis riwayat Ummu Habibah radhiallahu’
anha iaitu disediakan sebuah rumah di syurga bagi mereka yang
mendirikannya. Selanjutnya penulis akan membentangkan setiap jenis solat Rawatib
dan tatacara perlaksanaannya.
1) SOLAT
RAWATIB SUBUH
v Dalil Disyariatkan
Solat Qabliyah Subuh ini
merupakan salah satu dari solat sunat yang amat dititik beratkan oleh
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam malah diriwayatkan bahawa
baginda tidak pernah meninggalkannya. Daripada ‘Aisyah radhiallahu’ anha
dia berkata:
صَلَّى
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْعِشَاءَ ثُمَّ صَلَّى
ثَمَانِيَ رَكَعَاتٍ
وَرَكْعَتَيْنِ
جَالِسًا وَرَكْعَتَيْنِ بَيْنَ النِّدَاءَيْنِ وَلَمْ يَكُنْ يَدَعْهُمَا
أَبَدًا.
Maksudnya:
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam
solat Isyak kemudian solat lapan rakaat dan dua rakaat dengan duduk serta dua
rakaat di antara dua seruan (yakni azan dan iqamah untuk solat subuh).
Baginda shallallahu ‘alaihi wasallam tidak pernah meninggalkan ke dua rakaat
tersebut (yakni solat qabliyah subuh). - Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya,
Kitab al-Jumu’ah, no: 1159.
Malah diriwayatkan bahawa
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam tetap melaksanakannya walaupun
ketika bermusafir. Daripada Abu Maryam, dia berkata:
كُنَّا مَعَ
رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي سَفَرٍ فَأَسْرَيْنَا
لَيْلَةً
فَلَمَّا
كَانَ فِي وَجْهِ الصُّبْحِ نَزَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَنَامَ وَنَامَ النَّاسُ
فَلَمْ
يَسْتَيْقِظْ إِلاَّ بِالشَّمْسِ قَدْ طَلَعَتْ عَلَيْنَا
فَأَمَرَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمُؤَذِّنَ فَأَذَّنَ
ثُمَّ صَلَّى الرَّكْعَتَيْنِ قَبْلَ الْفَجْرِ
ثُمَّ
أَمَرَهُ فَأَقَامَ فَصَلَّى بِالنَّاسِ ثُمَّ حَدَّثَنَا بِمَا هُوَ كَائِنٌ
حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ.
Maksudnya:
Kami pernah bersama Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam dalam sebuah perjalanan. Lalu kami melakukan
perjalanan pada malam hari. Ketika di ambang waktu Subuh, Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam berhenti lalu tidur dan orang-orang lain pun
ikut serta tidur. Dan kami tidak bangun kecuali ketika matahari telah terbit
menyinari kami. Kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menyuruh
muadzdzin mengumandangkan azan, maka dia pun mengumandangkannya. Selanjutnya,
baginda mengerjakan solat dua rakaat sebelum solat Subuh. Setelah itu baginda
menyuruh muadzdzin melaungkan iqamah, maka dia pun melakukan iqamah. Setelah
itu baru baginda mengerjakan solat secara berjemaah. Kemudian baginda
memberitahu kami mengenai apa yang akan terjadi sampai hari kiamat kelak. – Hadis riwayat Imam al-Nasa’i dalam Sunannya,
Kitab al-Mawaaqiit, no: 617.
Menurut Ibnul Qayyim rahimahullah:
Di antara petunjuk yang dicontohkan Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam dalam sesebuah perjalanannya, iaitu baginda mencukupkan
diri dengan melaksanakan solat yang fardu, dan baginda tidak diketahui
melakukan solat sunat Rawatib sebelum dan sesudah solat fardu kecuali
solat Witir dan solat sunat Rawatib Subuh kerana baginda tidak
pernah meninggalkan kedua solat tersebut baik ketika mukim mahupun saat
bermusafir. – Rujuk Zaad
al-Ma’ad, jilid 1, ms. 456.
Hanya sahaja tidak ada sebarang
riwayat yang menunjukkan solat ini hukumnya wajib. Oleh kerana itu ianya
termasuk dalam kategori amalan sunat mu’akkadah.
v Keutamaannya
Perlaksanaan solat Rawatib
subuh ini lebih baik dari segala perkara yang terdapat di dunia ini. Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam bersabda:
رَكْعَتَا
الْفَجْرِ خَيْرٌ مِنْ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا.
Maksudnya:
Dua rakaat sebelum Subuh itu lebih
baik dari dunia dan isinya. – Hadis
riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatil Musaafiriin wa
Qashruhaa, no: 725.
v Tatacara Perlaksanaannya Serta Hukum-Hukum
Berkaitan
q Jumlah Rakaat Dan Waktu Mengerjakannya
Solat Qabliyah Subuh sebanyak dua rakaat ini
didirikan setelah masuknya waktu solat Subuh iaitu di antara azan dan iqamah.
Daripada ‘Aisyah radhiallahu’ anha, dia berkata:
كَانَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ
خَفِيفَتَيْنِ بَيْنَ النِّدَاءِ وَالإِقَامَةِ مِنْ صَلاَةِ الصُّبْحِ.
Maksudnya:
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam
mengerjakan dua rakaat solat dengan ringan di antara azan dan iqamah solat
Subuh. – Hadis
riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Azaan, no:
619.
q Dikerjakan Secara Ringkas
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
meringankan perlaksanaannya iaitu dengan membaca surah-surah yang pendek
secara ringkas dan pantas. Daripada ‘Aisyah radhiallahu’ anha, dia
berkata:
كَانَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُخَفِّفُ الرَّكْعَتَيْنِ
اللَّتَيْنِ قَبْلَ صَلاَةِ الصُّبْحِ
حَتَّى
إِنِّي لأَقُولُ هَلْ قَرَأَ بِأُمِّ الْكِتَابِ.
Maksudnya:
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam
meringankan dua rakaat sebelum solat Subuh sehingga aku tertanya apakah
baginda hanya membaca Ummul Kitab. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya,
Kitab al-Jumu’ah, no: 1165.
q Surah Yang Dibacakan
Di antara ayat-ayat yang dibacakan oleh Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam ketika solat sunat Qabliyah subuh adalah seperti
berikut :-
a)
Surah al-Kaafiruun dan al-Ikhlas
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَرَأَ فِي
رَكْعَتَيْ الْفَجْرِ
قُلْ يَا
أَيُّهَا الْكَافِرُونَ وَقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد.ٌ
Maksudnya:
Daripada Abu Hurairah radhiallahu’
anh bahawasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam biasa membaca di
dalam (solat) dua rakaat sebelum Subuh: ‘Qul yaa ayyuhal kaafiruun’ dan ‘Qul
huwallahu ahad’ – Hadis
riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatul Musaafiriin wa
Qashruhaa, no: 726.
b)
Al-Baqarah (2) : 136 dan Aali ‘Imraan (3) : 52
أَنَّ ابْنَ
عَبَّاسٍ أَخْبَرَهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
كَانَ
يَقْرَأُ فِي رَكْعَتَيْ الْفَجْرِ فِي الأُولَى مِنْهُمَا قُولُوا آمَنَّا
بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا الآيَةَ
الَّتِي فِي
الْبَقَرَةِ وَفِي الآخِرَةِ مِنْهُمَا آمَنَّا بِاللَّهِ وَاشْهَدْ بِأَنَّا
مُسْلِمُونَ.
Maksudnya:
Daripada Ibnu ‘Abbas radhiallahu’
anh bahawasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam biasa membaca di
dalam solat dua rakaat sebelum Subuh, iaitu rakaat pertama membaca: Quuluu aaamannaa
billaahi wamaa unzila ilaina… kemudian ayat yang terdapat di dalam surah
al-Baqarah (ayat 136), dan pada rakaat kedua membaca: Aaamannaa billaahi
wasyad bi annaa muslimuun. (Aali ‘Imraan : 52) – Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya,
Kitab Sholaatul Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 727.
c)
Al-Baqarah (2) : 136 dan Aali ‘Imraan (3) : 64
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَقْرَأُ فِي رَكْعَتَيْ الْفَجْرِ
قُولُوا
آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَالَّتِي فِي آلِ عِمْرَانَ
تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ.
Maksudnya:
Daripada Ibnu ‘Abbas radhiallahu’
anh bahawasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam biasa membaca di
dalam solat dua rakaat sebelum Subuh: Quuluu aamannaa billaahi wamaa unzila
ilaina… surah al-Baqarah (ayat 136), dan yang terdapat di dalam surah Aali
‘Imraan: Ta’aalau ilaa kalimatin sawaa’ bainanaa wa bainakum (Aali ‘Imraan :
64) – Hadis
riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatul Musaafiriin wa
Qashruhaa, no: 727.
Memandangkan kesemua hadis di atas adalah hadis yang
sahih maka bolehlah kita mengamalkannya secara bergilir-gilir.
Ø PERHATIAN
Di sepanjang perbahasan tentang solat-solat sunat
dalam buku ini, penulis akan memperjelaskan surah-surah atau ayat-ayat yang
pernah dibaca oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dalam
solat-solat yang tertentu. Tentu sahaja sunnah Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam ini adalah sebaik-baik ikutan bagi seluruh umat Islam.
Namun sekiranya ada di kalangan kita yang tidak menghafal surah-surah
tersebut maka hendaklah dia membaca apa sahaja surah lain yang mudah baginya.
Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
Maksudnya:
… oleh itu
bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya dari Al-Quran (dalam
solat). -
al-Muzzammil (73) : 20
Dan Sabda
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam:
ثُمَّ
اقْرَأْ مَا تَيَسَّرَ مَعَكَ مِنْ الْقُرْآنِ
Maksudnya:
Bacalah sesuatu yang mudah bagimu
dari al-Qur’an. - Hadis
riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Azaan, no:
757.
q Baring Setelah Selesai Mengerjakannya
Setelah mengerjakan solat sunat Qabliyah Subuh
tersebut, adalah disunatkan untuk berbaring di atas lambung kanan sebelum
mengerjakan solat Subuh. Daripada Abu Hurairah radhiallahu’ anh,
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
إِذَا صَلَّى
أَحَدُكُمْ رَكْعَتَيْ الْفَجْرِ فَلْيَضْطَجِعْ عَلَى يَمِينِهِ.
Maksudnya:
Jika salah seorang di antara
kalian telah mengerjakan solat dua rakaat sebelum Subuh, hendaklah dia
berbaring di atas lambung kanannya. – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya,
Kitab al-Sholaah, no: 385.
Namun begitu sekiranya terdapat urusan yang
menyebabkan seseorang itu tidak dapat untuk berbaring sesudah mengerjakan
solat Qabliyah Subuh maka tidak mengapa baginya untuk menyelesaikan
urusan tersebut kerana amalan tersebut hanyalah sunat.
عَنْ
عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ إِذَا
صَلَّى فَإِنْ كُنْتُ مُسْتَيْقِظَةً حَدَّثَنِي وَإِلاَّ اضْطَجَعَ حَتَّى
يُؤْذَنَ بِالصَّلاَةِ.
Maksudnya:
Daripada ‘Aisyah radhiallahu’ anha
bahawasanya jika Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam telah mengerjakan solat
sunat Subuh, sedang aku dalam keadaan terbangun, baginda akan berbicara
denganku. Jika tidak demikian baginda akan berbaring sehingga azan
(dikumandangkan iqamah) untuk mendirikan solat. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya,
Kitab al-Tahajjud, no: 1161.
q Cara Mengqadha Solat Qabliyah Subuh
Bagi mereka yang tidak sempat mengerjakan solat Qabliyah
Subuh maka dia boleh mengqadhanya dengan mengerjakannya setelah matahari
terbit. Daripada Abu Hurairah radhiallahu’ anh. dia berkata,
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
مَنْ لَمْ يُصَلِّ رَكْعَتَيْ
الْفَجْرِ فَلْيُصَلِّهِمَا بَعْدَ مَا تَطْلُعُ الشَّمْسُ.
Maksudnya:
Barangsiapa tidak sempat
mengerjakan solat rawatib dua rakaat sebelum Subuh, maka hendaklah dia
mengerjakannya setelah matahari terbit. – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya,
Kitab al-Sholaah, no: 388.
Dibenarkan juga untuk mengqadhakan solat Qabliyah
Subuh itu sebaik sahaja selesai solat fardu Subuh.
Daripada Qais, dia berkata:
رَأَى
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلًا يُصَلِّي بَعْدَ
صَلاَةِ الصُّبْحِ رَكْعَتَيْنِ
فَقَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: صَلاَةُ الصُّبْحِ
رَكْعَتَان.ِ
فَقَالَ
الرَّجُلُ: إِنِّي لَمْ أَكُنْ صَلَّيْتُ الرَّكْعَتَيْنِ اللَّتَيْنِ
قَبْلَهُمَا فَصَلَّيْتُهُمَا الآن.
َ فَسَكَتَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.
Maksudnya:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah
melihat seseorang sedang mengerjakan solat sunat setelah mengerjakan solat
Subuh. Baginda lalu bersabda: Solat subuh itu hanya dua rakaat.
Lelaki tersebut lalu berkata: Sesungguhnya tadi aku
belum mengerjakan solat sunat dua rakaat sebelum (Qabliyah) solat Subuh, oleh
itu aku mengerjakannya sekarang.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pun
mendiamkannya (menandakan baginda bersetuju) - Hadis riwayat Imam Abu Dawud dalam Sunannya,
Kitab al-Sholaah, no: 1076.
Ø PERHATIAN
Menerusi buku ini para pembaca akan melihat
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah menqadhakan beberapa
jenis solat sunat yang baginda tidak sempat melaksanakannya. Apa yang harus
para pembaca fahami adalah solat-solat tersebut hanya boleh diqadhakan
sekiranya wujud keuzuran yang tidak boleh dielakkan seperti terlupa,
tertidur, pengsan, hilang akal dan sibuk dengan hal yang lebih penting.
Sekiranya seseorang itu secara sengaja meninggalkan solat sama ada fardu
mahupun sunat tanpa alasan yang kukuh maka tidak dibenarkan baginya untuk
mengqadha. Syeikh Muhammad bin Soleh al-‘Uthaimin rahimahullah
berkata:
"Pendapat paling kuat menurutku adalah
sebagaimana yang dipilih oleh Syeikh al-Islam Ibn Taimiyah rahimahullah
bahawa sesiapa yang sengaja meninggalkan solat sehingga habis waktunya,
mengqadanya tidaklah bermanfaat. Ini kerana, sesuatu ibadah tertakluk dengan
waktu tertentu harus dikerjakan tepat pada waktu yang ditentukan. Maka
sebagaimana ibadah itu tidak sah dikerjakan sebelum waktunya, ia juga tidak
sah dikerjakan setelah habis waktunya. Kerana batasan waktu yang telah
ditentukan oleh Allah hendaklah diperhatikan. – Rujuk buku Muhammad bin
Shalih al-‘Utsaimin, Majmu’ Fatawa Arkanil Islam, (edisi terjemahan
dengan tajuk Majmu’ Fatawa Solusi Problematika Umat Islam Seputar Aqidah
dan Ibadah : Bab Ibadah, Pustaka Arafah, Solo, 2002), ms. 322.
q Ringkasan tatacara mengerjakan Solat Rawatib
Subuh
Rakaat
Pertama
1.Berniat di dalam hati untuk mengerjakan Solat Qabliyah
Subuh
2.Takbiratul Ihram
3.Doa Iftitah
4.Membaca surah al-Fatihah
5.Membaca surah al-Qur’an
6.Rukuk
7.Iktidal
8.Sujud
9.Duduk antara dua sujud
10. Sujud kali kedua
11. Bangun untuk rakaat kedua
Rakaat Kedua
1.Ulang seperti rakaat pertama dari nombor (4) hingga
(10)
2.Duduk untuk tahiyyat akhir
3.Memberi salam ke kanan dan ke kiri
4.Baring sebentar di atas lambung kanan
2)
SOLAT RAWATIB ZUHUR
v Dalil Disyari’atkan
Solat Rawatib Zuhur adalah
termasuk dalam kategori solat yang tidak pernah ditinggalkan oleh Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam kecuali jika baginda sedang bermusafir. Terdapat banyak
dalil yang menunjukkan bahawa Solat Qabliyah dan Ba’diyah Zuhur
ini termasuk dalam sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam Di
antaranya adalah sebuah riwayat daripada ‘Abdullah bin Syaqiq, dia berkata:
Saya pernah bertanya kepada ‘Aisyah tentang solat tathawwu’
Rasulullah, lalu ‘Aisyah menjawab:
كَانَ
يُصَلِّي فِي بَيْتِي قَبْلَ الظُّهْرِ أَرْبَعًا ثُمَّ يَخْرُجُ فَيُصَلِّي
بِالنَّاسِ ثُمَّ يَدْخُلُ فَيُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ
Maksudnya:
Rasulullah solat empat rakaat
sebelum Zuhur di rumahnya lalu baginda solat (Zuhur) bersama orang ramai dan
setelah itu baginda solat dua rakaat. – Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya,
Kitab Sholaatul Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 730.
v Keutamaannya
q Menghindari Siksa Api Neraka
Mengerjakan solat sunat Rawatib Zuhur dapat
memelihara seseorang itu dari api neraka. Dalilnya adalah sebagaimana sebuah
riwayat daripada Ummu Habibah radhiallahu’ anha, dia berkata aku
pernah mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
مَنْ حَافَظَ
عَلَى أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ قَبْلَ الظُّهْرِ وَأَرْبَعٍ بَعْدَهَا حَرَّمَهُ
اللَّهُ عَلَى النَّارِ.
Maksudnya:
Barangsiapa yang memelihara solat
empat rakaat sebelum Zuhur dan empat rakaat sesudahnya, Allah akan
mengharamkannya dari Neraka. – Hadis
riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya, Kitab al-Sholaah, no:
428.
q Waktu Yang Afdhal Untuk Beribadah
Pada waktu ini pintu langit terbuka dan ianya
memudahkan amalan-amalan soleh untuk naik ke atas.
Daripada Abu Ayyub al-Anshori bahawa dia bersolat
empat rakaat sebelum Zuhur. Kemudian sewaktu dia ditanya: Mengapa anda selalu
mengerjakan solat sunat ini? Dia menjawab: Saya melihat Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam selalu mengerjakannnya, lalu saya pun bertanya
seperti itu dan baginda menjawab:
إِنَّهَا
سَاعَةٌ تُفْتَحُ فِيهَا أَبْوَابُ السَّمَاءِ فَأَحْبَبْتُ أَنْ يَرْتَفِعَ لِي
فِيهَا عَمَلٌ صَالِحٌ.
Maksudnya:
Sesungguhnya ada suatu saat di
mana semua pintu langit dibuka maka saya ingin sekali bahawa pada saat itu
ada suatu amal kebaikanku yang naik ke sana. – Hadis riwayat Imam Ahmad dalam Musnadnya,
no: 22449
v Tatacara Perlaksanaannya Serta Hukum-Hukum
Berkaitan
q Waktu Mengerjakannya
Solat Qabliyah Zuhur dilaksanakan setelah
azan Zuhur dikumandangkan dan sebelum melaksanakan solat Zuhur. Manakala
solat Ba’diyah Zuhur didirikan sesudah mengerjakan solat Zuhur.
q Jumlah Rakaatnya
Berkaitan dengan jumlah rakaatnya terdapat tiga
pendapat dari segi perlaksanaannya.
Pertama : Mengerjakan dua rakaat sebelum Zuhur dan dua rakaat
setelahnya. Daripada Ibnu ‘Umar radhiallahu’ anh, dia berkata:
حَفِظْتُ
مِنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَشْرَ رَكَعَاتٍ
رَكْعَتَيْنِ قَبْلَ الظُّهْرِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَهَا
وَرَكْعَتَيْنِ
بَعْدَ الْمَغْرِبِ فِي بَيْتِهِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْعِشَاءِ فِي بَيْتِهِ
وَرَكْعَتَيْنِ قَبْلَ صَلاَةِ الصُّبْحِ.
Maksudnya:
Aku telah menghafal (menjaga) daripada Nabi
shallallahu ‘alaihi wasallam tentang sepuluh rakaat (iaitu solat sunat) iaitu
dua rakaat sebelum solat Zuhur dan dua rakaat sesudahnya, dua rakaat setelah
solat Maghrib di rumahnya, dua rakaat setelah solat Isyak di rumahnya dan dua
rakaat sebelum solat Subuh. – Hadis
riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Jumu’ah, no:
1180.
Kedua: Mengerjakan empat rakaat sebelum Zuhur dan dua
rakaat setelahnya. Daripada Ummu Habibah radhiallahu’ anha, dia
berkata bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
مَنْ صَلَّى
فِي يَوْمٍ وَلَيْلَةٍ ثِنْتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً بُنِيَ لَهُ بَيْتٌ فِي
الْجَنَّةِ أَرْبَعًا قَبْلَ الظُّهْرِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَهَا
وَرَكْعَتَيْنِ
بَعْدَ الْمَغْرِبِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْعِشَاءِ وَرَكْعَتَيْنِ قَبْلَ
صَلاَةِ الْفَجْرِ.
Maksudnya:
Barang siapa yang mengerjakan
solat (sunat) sebanyak dua belas rakaat dalam sehari semalam kelak akan
dibangunkan untuknya sebuah rumah di syurga. Kedua belas rakaat itu adalah
empat rakaat sebelum solat Zuhur, dua rakaat setelah solat Zuhur, dua rakaat
setelah solat Maghrib, dua rakaat setelah solat Isyak dan dua rakaat sebelum
solat Subuh. – Hadis
riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya, Kitab al-Sholaah, no:
380.
Ketiga:
Mengerjakan empat rakaat sebelum Zuhur dan empat rakaat setelahnya. Daripada
Ummu Habibah radhiallahu’ anha, dia berkata aku pernah mendengar
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
مَنْ حَافَظَ
عَلَى أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ قَبْلَ الظُّهْرِ وَأَرْبَعٍ بَعْدَهَا حَرَّمَهُ
اللَّهُ عَلَى النَّارِ.
Maksudnya:
Barangsiapa yang memelihara solat
empat rakaat sebelum Zuhur dan empat rakaat sesudahnya, Allah akan
mengharamkannya dari Neraka. – Hadis
riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya, Kitab al-Sholaah, no:
428
Kesemua tatacara di atas adalah bersandarkan kepada
dalil-dalil yang sabit daripada baginda shallallahu ‘alaihi wasallam
maka dibenarkan bagi kita untuk melaksanakannya menurut salah satu dari
tatacara di atas ataupun boleh juga bagi kita untuk menggilirkan tatacara
perlaksanaan solat Rawatib Zuhur ini menurut ketiga-tiga tatacara
tersebut.
Sekiranya solat Rawatib Zuhur ini dikerjakan
sebanyak empat rakaat, diperbolehkan bagi kita untuk mengerjakannya dua
rakaat lalu memberi salam dan sesudah itu dikerjakan lagi dua rakaat ataupun
mengerjakannya sebanyak empat rakaat sekaligus dengan dua tasyahhud
sebagaimana solat empat rakaat yang biasa.
q Cara Mengqadha Solat Qabliyah Zuhur
Bagi mereka yang terlepas mengerjakan Solat Qabliyah
Zuhur maka diperbolehkan untuk mengqadhanya setelah mengerjakan solat Zuhur.
Daripada ‘Aisyah radhiallahu’ anha, dia berkata:
أَنَّ
النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا لَمْ يُصَلِّ أَرْبَعًا
قَبْلَ الظُّهْرِ صَلاَّهُنَّ بَعْدَهُ.
Maksudnya:
Sesungguhnya jika Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam
tidak sempat mengerjakan solat empat rakaat sebelum (Qabliyah) Zuhur, baginda
akan mengerjakan keempat rakaat itu setelahnya. – Hadis riwayat Imam Tirmidzi dalam Sunannya,
Kitab al-Sholaah, no: 426
q Cara Mengqadha Solat Ba’diyah Zuhur
Bagi mereka yang terlepas mengerjakan Solat Ba’diyah
Zuhur maka diperbolehkan untuk mengqadhanya setelah mengerjakan solat Asar.
Hal ini adalah sebagaimana yang diriwayatkan oleh Ummu Salamah radhiallahu’
anha yang melihat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
mengerjakan solat dua rakaat sesudah solat Asar sedangkan waktu itu termasuk
waktu yang dilarang untuk mendirikan solat lalu beliau bertanya kepada baginda
lalu baginda menjawab:
يَا بِنْتَ
أَبِي أُمَيَّةَ سَأَلْتِ عَنْ الرَّكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْعَصْرِ إِنَّهُ
أَتَانِي أُنَاسٌ
مِنْ عَبْدِ
الْقَيْسِ بِالإِسْلاَمِ مِنْ قَوْمِهِمْ فَشَغَلُونِي عَنْ الرَّكْعَتَيْنِ
اللَّتَيْنِ بَعْدَ الظُّهْرِ فَهُمَا هَاتَانِ.
Maksudnya:
Wahai anak Abu Umayah, kamu
bertanya tentang dua rakaat yang saya kerjakan setelah Asar, hal itu kerana
saya telah didatangi oleh beberapa orang dari ‘Abdul Qais untuk mengislamkan
beberapa orang daripada kaumnya sehingga aku tidak sempat mengerjakan solat
rawatib dua rakaat sesudah Zuhur, dan inilah dua rakaat itu. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya,
Kitab al-Maghaazi, no 4370.
Justeru itu menerusi hadis ini
dapatlah kita simpulkan bahawa dibenarkan untuk mengqadha solat Ba’diyah
Zuhur pada waktu dilarang mengerjakan solat iaitu setelah mengerjakan solat
Asar secara mutlak. Sebahagian ulamak pula berpendapat bahawa larangan
mengerjakan solat setelah waktu Asar hanyalah ketika matahari tenggelam.
Sekiranya setelah mengerjakan solat asar dan matahari masih berwarna putih
bersih maka ia tidak termasuk dalam waktu yang terlarang. Dalilnya adalah
sebagaimana riwayat dibawah:
عَنْ عَلِيٍّ
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ الصَّلاَةِ
بَعْدَ الْعَصْرِ إِلاَّ وَالشَّمْسُ مُرْتَفِعَةٌ.
Maksudnya:
Daripada ‘Ali bin Abi Thalib
bahawasanya Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam melarang dari mengerjakan solat
setelah Asar, kecuali jika matahari masih tinggi. – Hadis riwayat Imam Abu Dawud dalam Sunannya,
Kitab al-Sholaah, no: 1082.
q Ringkasan tatacara mengerjakan Solat
Rawatib Zuhur
A)
Tatacara Solat Rawatib Zuhur Dua Rakaat
Rakaat
Pertama
1)
Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Qabliyah / Ba’diyah
Zuhur
2) Takbiratul Ihram
3)
Doa Iftitah
4)
Membaca surah al-Fatihah
5)
Membaca surah al-Qur’an
6)
Rukuk
7)
Iktidal
8)
Sujud
9)
Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali
kedua
11) Bangun untuk
rakaat kedua
Rakaat Kedua
1)
Ulang seperti rakaat pertama dari nombor (4) hingga (10)
2)
Duduk untuk tahiyyat akhir
3)
Memberi salam ke kanan dan ke kiri
B)
Tatacara Solat Rawatib Zuhur Empat Rakaat
Boleh dilaksanakan seperti solat Rawatib Zuhur dua
rakaat di atas sebanyak dua kali ataupun dengan sekaligus mengerjakan empat
rakaat dengan dua tahiyyat seperti di bawah.
Rakaat
Pertama
1)
Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Qabliyah / Ba’diyah
Zuhur
2) Takbiratul Ihram
3)
Doa Iftitah
4)
Membaca surah al-Fatihah
5)
Membaca surah al-Qur’an
6)
Rukuk
7)
Iktidal
8)
Sujud
9)
Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali kedua
11) Bangun untuk
rakaat kedua
Rakaat Kedua
1)
Ulang seperti rakaat pertama dari nombor (4) hingga (10)
2)
Duduk untuk tahiyyat awal
3)
Bangun untuk rakaat ketiga
Rakaat
Ketiga
1)
Ulang seperti rakaat pertama dari nombor (4) hingga (10)
2)
Bangun untuk rakaat keempat
Rakaat
Keempat
1)
Ulang seperti rakaat pertama dari nombor (4) hingga (10)
2)
Duduk untuk tahiyyat akhir
3)
Memberi salam ke kanan dan ke kiri
3)
SOLAT RAWATIB MAGHRIB
v Dalil Disyari’atkan
Solat Ba’diyah Maghrib adalah termasuk dalam
kategori solat sunat Rawatib yang mu’akkad. Dalilnya adalah
seperti riwayat di bawah:
فَقَالَتْ
كَانَ يُصَلِّي فِي بَيْتِي قَبْلَ الظُّهْرِ أَرْبَعًا ثُمَّ يَخْرُجُ
فَيُصَلِّي بِالنَّاسِ
ثُمَّ
يَدْخُلُ فَيُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ وَكَانَ يُصَلِّي بِالنَّاسِ الْمَغْرِبَ
ثُمَّ يَدْخُلُ فَيُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ.
Maksudnya:
Lalu dia (‘Aisyah radhiallahu’
anha) berkata adalah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersolat di rumahku
sebelum Zuhur empat rakaat, kemudian baginda keluar lalu bersolat (Zuhur)
bersama orang ramai, kemudian baginda masuk ke rumahku dan bersolat dua
rakaat. Baginda bersolat Maghrib dengan orang ramai, kemudian baginda masuk ke
dalam rumahku lalu bersolat dua rakaat. - Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya,
Kitab Sholaatil Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 730.
v Keutamaannya
Bagi mereka yang mengerjakan solat Ba’diyah
Maghrib ini, maka Allah Subhanahu wa Ta’ala akan menyediakan baginya
sebuah rumah di syurga. Sila rujuk hadis daripada Ummu Habibah radhiallahu’
anha yang telah penulis paparkan pada awal perbahasan tentang solat
rawatib.
v Tatacara Perlaksanaannya Serta Hukum-Hukum
Berkaitan
q Jumlah Rakaatnya
Ianya dilaksanakan sebanyak dua rakaat setelah
mengerjakan solat Maghrib dan Rasulullah s.a.w mendirikannya di rumah
baginda. Daripada ‘Aisyah radhiallahu’ anha:
وَكَانَ
يُصَلِّي بِالنَّاسِ الْمَغْرِبَ ثُمَّ يَرْجِعُ إِلَى بَيْتِي فَيُصَلِّي
رَكْعَتَيْنِ
Maksudnya:
Adalah Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam mengerjakan solat Maghrib kemudian baginda kembali ke rumahku lalu
baginda mengerjakan solat dua rakaat. – Hadis riwayat Imam Abu Dawud dalam Sunannya,
Kitab al-Sholaah, no: 1060.
Justeru itu adalah lebih afdal sekiranya solat Ba’diyah
Maghrib ini didirikan di rumah masing-masing melainkan terdapat keperluan
untuk mengerjakannya di masjid.
q Surah Yang Dibacakan
Lazimnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
membaca surah al-Kaafiruun dan al-Ikhlash semasa solat Ba’diyah
Maghrib ini. Daripada Ibnu Mas’ud radhiallahu’ anh, dia berkata:
مَا أُحْصِي
مَا سَمِعْتُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَقْرَأُ فِي الرَّكْعَتَيْنِ
بَعْدَ
الْمَغْرِبِ وَفِي الرَّكْعَتَيْنِ قَبْلَ صَلاَةِ الْفَجْرِ بِقُلْ يَا
أَيُّهَا الْكَافِرُونَ وَقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ.
Maksudnya:
Saya tidak dapat menghitung betapa
seringnya saya mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam membaca
dalam solat dua rakaat selepas Maghrib dan dua rakaat sebelum Subuh ‘Qul yaa
ayyuhal kaafiruun’ dan ‘Qul huwallahu ahad’. – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya,
Kitab al-Sholaah, no: 396.
q Ringkasan tatacara mengerjakan Solat
Rawatib Ba’diyah Maghrib
Rakaat
Pertama
1)
Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Ba’diyah Maghrib
2) Takbiratul Ihram
3)
Doa Iftitah
4)
Membaca surah al-Fatihah
5)
Membaca Surah al-Qur’an
6)
Rukuk
7)
Iktidal
8)
Sujud
9)
Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali
kedua
11) Bangun untuk
rakaat kedua
Rakaat Kedua
1)
Ulang seperti rakaat pertama dari nombor (4) hingga (10)
2)
Duduk untuk tahiyyat akhir
3)
Memberi salam ke kanan dan ke kiri
4)
SOLAT RAWATIB ISYAK
v Dalil Disyari’atkan
Solat Ba’diyah Isyak ini merupakan sebahagian
dari solat Rawatib yang mu’akkad. Daripada Ibnu ‘Umar, dia berkata:
حَفِظْتُ
مِنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَشْرَ رَكَعَاتٍ
رَكْعَتَيْنِ قَبْلَ الظُّهْرِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَهَا
وَرَكْعَتَيْنِ
بَعْدَ الْمَغْرِبِ فِي بَيْتِهِ وَرَكْعَتَيْنِ بَعْدَ الْعِشَاءِ فِي بَيْتِهِ
وَرَكْعَتَيْنِ قَبْلَ صَلاَةِ الصُّبْحِ.
Maksudnya:
Aku telah menghafal (menjaga) dari Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam tentang sepuluh rakaat (iaitu solat sunat) iaitu dua rakaat
sebelum solat Zuhur dan dua rakaat sesudahnya, dua rakaat setelah solat
Maghrib di rumahnya, dua rakaat setelah solat Isyak di rumahnya dan dua
rakaat sebelum solat Subuh. – Hadis
riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Jumu’ah, no: 1180.
v Keutamaannya
Bagi mereka yang mengerjakan solat Ba’diyah
Isyak ini, maka Allah Subhanahu wa Ta’ala akan menyediakan baginya
sebuah rumah di syurga. Sila rujuk hadis daripada Ummu Habibah radhiallahu’
anha yang telah penulis paparkan pada awal perbahasan tentang solat
rawatib.
v Tatacara Perlaksanaannya Serta Hukum-Hukum
Berkaitan
q Jumlah Rakaat dan Waktu Perlaksanaannya
Ianya didirikan setelah mengerjakan Solat Isyak
sebanyak dua rakaat dan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
mengerjakan solat ini di rumah.
فَقَالَتْ
كَانَ يُصَلِّي فِي بَيْتِي قَبْلَ الظُّهْرِ أَرْبَعًا ثُمَّ يَخْرُجُ
فَيُصَلِّي بِالنَّاسِ ثُمَّ يَدْخُلُ فَيُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ
وَكَانَ
يُصَلِّي بِالنَّاسِ الْمَغْرِبَ ثُمَّ يَدْخُلُ فَيُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ
وَيُصَلِّي بِالنَّاسِ الْعِشَاءَ
وَيَدْخُلُ
بَيْتِي فَيُصَلِّي رَكْعَتَيْنِ...
Maksudnya:
Lalu dia (‘Aisyah radhiallahu’
anh) berkata adalah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersolat di rumahku
sebelum Zuhur empat rakaat, kemudian baginda keluar lalu bersolat (Zuhur)
bersama orang ramai, kemudian baginda masuk ke rumahku dan bersolat dua
rakaat. Baginda bersolat Maghrib dengan orang ramai, kemudian baginda masuk
ke dalam rumahku lalu bersolat dua rakaat. Baginda bersolat Isyak dengan orang ramai,
kemudian baginda masuk ke dalam rumahku lalu bersolat dua rakaat.-
Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatil
Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 730.
q Ringkasan tatacara mengerjakan Solat
Rawatib Ba’diyah Isyak
Rakaat
Pertama
1)
Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Ba’diyah Isyak
2) Takbiratul Ihram
3)
Doa Iftitah
4)
Membaca surah al-Fatihah
5)
Membaca Surah al-Qur’an
6)
Rukuk
7)
Iktidal
8)
Sujud
9)
Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali kedua
11) Bangun untuk
rakaat kedua
Rakaat Kedua
1)
Ulang seperti rakaat pertama dari nombor (4) hingga (10)
2)
Duduk untuk tahiyyat akhir
3)
Memberi salam ke kanan dan ke kiri
5) SOLAT
RAWATIB UNTUK SOLAT JUMAAT
Berkaitan dengan solat rawatib
ketika solat Jumaat penulis akan membahagikan perbincangan kepada empat topik
besar iaitu:
i.
Mendirikan Solat Sunat Mutlak.
ii.
Azan untuk solat Jumaat hanya sekali.
iii.
Adakah disyari’atkan Solat Qabliyah Jumaat?
iv.
Solat Ba’diyah Jumaat.
v Mendirikan Solat Sunat Mutlak
Mendirikan
solat sunat Mutlak pada hari Jumaat iaitu sebelum imam naik ke mimbar dan
azan dilaungkan merupakan satu amalan yang agak asing bagi kebanyakan umat
Islam di Malaysia. Lazimnya mereka lebih terbiasa untuk mengerjakan solat
sunat Qabliyah Jumaat berbanding solat sunat Mutlak ini sehinggakan sesetengah
pihak akan terpinga-pinga apabila disebut solat sunat Mutlak pada hari Jumaat
ini. Hal ini tidak sepatutnya berlaku kerana Imam al-Syafi’i rahimahullah
telah memperjelaskan tentang kewujudan solat sunat Mutlak ini di dalam
kitabnya al-Umm. Beliau telah menyatakan:
Dikhabarkan
kepada kami oleh Ibrahim bin Muhammad, yang mengatakan dikhabarkan kepada
saya oleh Ishak bin Abdullah, daripada Sa’id al-Maqburi, daripada Abu
Hurairah, bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam melarang
solat pada tengahari, sehinggalah gelincir matahari, selain Jumaat. – Rujuk kitab al-Umm (Kitab Induk) karya
Imam al-Syafi’i, jilid 2, ms. 21.
Dikhabarkan
kepada kami oleh Malik daripada Ibnu Syihab, daripada Tsa’labah bin Abi
Malik, bahawa dia mengkhabarkan kepadanya, bahawa mereka itu berada pada
zaman ‘Umar bin al-Khatthab radhiallahu’ anh pada hari Jumaat
mengerjakan solat (sunat Mutlak - pen) sehingga datanglah ‘Umar bin
al-Khatthab. Tatkala ‘Umar telah datang dan duduk atas mimbar dan juruazan
melakukan azan, mereka duduk berbincang-bincang. Sehingga apabila juruazan
sudah diam, nescaya mereka itu diam. Dan tiada seorangpun yang berbicara.
Disampaikan hadis kepada saya oleh Ibnu Abi Fudaik, daripada Ibnu Abi Dzi’b,
daripada Ibnu Syihab, yang mengatakan, disampaikan hadis kepada saya oleh
Tsa’labah bin Abi Malik, bahawa duduk imam itu memutuskan bertasbih. Dan
perkataan imam itu memutuskan perkataan orang-orang yang hadir. Mereka itu
berbincang-bincang pada hari Jumaat dan ‘Umar duduk atas mimbar. Apabila
juruazan sudah diam, nescaya ‘Umar berdiri, lalu tiada seorangpun yang
berkata-kata sehingga diselesaikan oleh ‘Umar akan khutbah itu seluruhnya.
Apabila dibacakan iqamah untuk solat dan ‘Umar turun, lalu mereka itu
berkata-kata.
Apabila
manusia pergi menghadiri solat Jumaat, nescaya mereka itu bersolat, sehingga
jadilah imam di atas mimbar. Apabila imam telah berada di atas mimbar,
nescaya dicegah dari mereka itu orang yang telah mengerjakan solat dua rakaat
(Tahiyyatul Masjid - pen) atau lebih dari berkata-kata. Sehingga imam
itu sudah mulai berkhutbah. Apabila dia telah mula berkhutbah, nescaya diam
dengan memperhatikan. – Rujuk
kitab al-Umm (Kitab Induk) karya Imam al-Syafi’i, jilid 2, ms. 22.
Sekian kata-kata Imam al-Syafi’i rahimahullah.
Dari ini dapat kita rumuskan bahawa :
q Adalah disunnahkan untuk
mengerjakan solat sunat mutlak sebelum azan dikumandangkan. Berkenaan dengan
solat sunat mutlak ini, Syaikh al-Albani rahimahullah berkata:
Dianjurkan bagi orang yang masuk masjid pada hari
Jumaat (bila sahaja) untuk mengerjakan solat sunat Mutlak sebelum duduk tanpa
terikat dengan bilangan (rakaat – pen), juga tidak ditentukan waktunya,
hingga imam keluar. Atau duduk ketika masuk masjid setelah solat Tahiyyatul
Masjid atau sebelumnya. – Rujuk
Syaikh Muhammad Nashiruddin al-Albani, Al-Awjiba an-Naafi’ah ‘an As’ilati
Lajnah Masjid al-Jaami’ah, (edisi terjemahan dengan tajuk Solat Jum’at
Bersama Rasulullah : Hukum Dan Bid’ah Solat Jumaat, Najla Press, Jakarta,
2002) ms. 60.
q Tentang larangan untuk
bersolat pada waktu tengahari sehingga gelincir matahari, maka khusus untuk
hari Jumaat ianya diperbolehkan. Maka solat sunat Mutlak ini dilakukan
sebelum diserukan azan solat Jumaat sebanyak dua rakaat-dua rakaat tanpa
batasan jumlah yang tertentu. Maka perhatikanlah akan hal ini wahai pembaca
yang budiman, berapa ramaikah umat Islam di Malaysia yang melakukan solat
sunat Mutlak yang sememangnya disyari’atkan ini bahkan dianjurkan
perlaksanaannya oleh Imam al-Syafi’i rahimahullah sendiri? Dalil
tentang solat sunat Mutlak ini adalah sebagaimana sabda Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam:
مَنْ
اغْتَسَلَ ثُمَّ أَتَى الْجُمُعَةَ فَصَلَّى مَا قُدِّرَ لَهُ ثُمَّ أَنْصَتَ
حَتَّى يَفْرُغَ مِنْ خُطْبَتِهِ
ثُمَّ
يُصَلِّي مَعَهُ غُفِرَ لَهُ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجُمُعَةِ الأُخْرَى
وَفَضْلُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ.
Maksudnya:
Barangsiapa
mandi pada hari Jumaat kemudian mendatangi solat Jumaat dan bersolat sekadar
kemampuannya, serta dia diam mendengarkan khutbah imam sehingga selesai, lalu
dia bersolat bersamanya, maka diampunilah dosa-dosanya yang terdapat di
antara Jumaat itu dengan Jumaat berikutnya dan ditambah tiga hari. - Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya,
Kitab al-Jumu’ah, no: 857.
q Berbicara ketika azan
dikumandangkan adalah tidak mengapa dan yang diharamkan adalah berbicara
ketika imam sudah memulakan khutbahnya. Sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam:
إِذَا قُلْتَ
لِصَاحِبِكَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ "أَنْصِتْ!" وَالإِمَامُ يَخْطُبُ
فَقَدْ لَغَوْتَ.
Maksudnya:
Apabila
kamu berkata kepada temanmu di hari Jumaat “Diamlah!”, padahal imam sedang
berkhutbah, maka engkau telah melakukan perbuatan sia-sia. - Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya,
Kitab al-Jumu’ah, no: 934.
Setelah Imam berkhutbah tidak dibenarkan lagi bagi
para makmun mengerjakan apa jua jenis solat sunat kecuali bagi mereka yang
belum mengerjakan solat sunat dua rakaat Tahiyyatul Masjid.
v Azan Untuk Solat Jumaat Hanya Sekali
Sebelum kita meneruskan perbahasan
tentang solat Qabliyah Jumaat, sewajarnya kita mengulas terlebih
dahulu persoalan tentang azan untuk solat Jumaat. Berkaitan dengan laungan
azan untuk solat Jumaat, Imam al-Syafi’i rahimahullah dalam kitabnya al-Umm
telah berkata:
Saya (Imam al-Syafi’i) menyukai bahawa azan pada
hari Jumaat itu, ketika imam masuk masjid. Dan dia duduk pada tempatnya yang
dia berkhutbah...Apabila imam telah berbuat demikian, lalu juruazan
melaksanakan azan. Apabila telah selesai (azan tersebut – pen), lalu imam itu
berdiri, lalu membaca khutbah. Tiada lebih dari demikian. – Rujuk
Imam al-Syafi’i, al-Umm (Kitab Induk), jilid 2, ms. 15.
Dikhabarkan kepada kami oleh al-Rabi’, yang
mengatakan: Dikhabarkan kepada kami oleh al-Syafi’i, yang mengatakan:
Dikhabarkan kepada saya oleh orang yang dapat dipercayai, daripada al-Zuhri,
daripada al-Sa’ib bin Yazid: bahawa adalah permulaan bagi azan itu bagi
Jumaat, ketika imam duduk atas mimbar pada masa Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam, Abu Bakar dan ‘Umar. Tatkala masa Khalifah Uthman dan
orang semakin ramai lalu Uthman menyuruh dengan azan kedua. Lalu dilaksanakan
azan itu. Maka tetaplah urusannya atas yang demikian.
‘Atha’ menentang bahawa Uthman yang mengadakan azan
kedua itu. Dan mengatakan: azan kedua itu diadakan oleh Muawiyah – dan Allah Subhanahu
wa Ta’ala lebih mengetahui.
Manapun (antara –pen) orang yang dua (iaitu Uthman
atau Muawiyah – pen) yang mengadakan (azan kedua tersebut – pen), maka
keadaan yang pada masa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam adalah
saya (Imam al-Syafi’i) lebih menyukai. – Rujuk
Imam al-Syafi’i, al-Umm (Kitab Induk), jilid 2, ms. 15-16.
Sekian kata-kata Imam al-Syafi’i rahimahullah.
Dari kenyataannya itu dapat kita rumuskan bahawa :
q Pada zaman Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam Khalifah Abu Bakar al-Siddiq, Khalifah ‘Umar al-Khatthab
radhiallahu’ anhum, azan untuk solat Jumaat hanya dikumandangkan satu
kali iaitu setelah imam memasuki masjid dan duduk atas mimbar. Tetapi pada
zaman Khalifah Uthman al-Affan radhiallahu’ anh, jumlah umat Islam di
kota Madinah al-Munawwarah semakin ramai, rumah-rumah mereka semakin
jauh dari Masjid Nabawi dan kedaan kota semakin sibuk dan pesat membangun.
Disebabkan oleh perkembangan tersebut, Khalifah Uthman al-Affan radhiallahu’
anh telah berijtihad bahawa laungan azan untuk solat Jumaat yang
dikumandang hanya sekali di Masjid Nabawi sudah tidak memadai untuk memanggil
orang ramai solat berjemaah di masjid. Maka beliau memerintahkan satu lagi
azan dilaungkan sebelum masuk waktu solat Jumaat di sebuah ruangan pasar
miliknya bernama al-Zaura’ bertujuan untuk orang ramai yang sibuk dengan
urusan harian bersiap sedia untuk mengerjakan solat Jumaat. Tempat yang
bernama al-Zaura’ ini terletak di tengah-tengah kota Madinah. Oleh itu azan
pertama itu tidak dilakukan di Masjid Nabawi yang kekal dengan hanya satu
azan sahaja oleh seorang tukang azan. Daripada al-Sa’ib bin Yazid radhiallahu’
anh, dia berkata:
كَانَ
النِّدَاءُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَوَّلُهُ إِذَا جَلَسَ الإِمَامُ عَلَى
الْمِنْبَرِ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَأَبِي
بَكْرٍ وَعُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا فَلَمَّا كَانَ عُثْمَانُ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ وَكَثُرَ النَّاسُ زَادَ النِّدَاءَ الثَّالِثَ
عَلَى
الزَّوْرَاءِ.
Maksudnya:
Seruan
(azan) pada hari Jumaat pada mulanya (dilakukan) apabila Imam duduk di atas
mimbar, (begitulah) pada zaman Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, Abu Bakar
dan ‘Umar radhiallahu’ anhuma. Namun tatkala manusia bertambah ramai pada
(zaman ‘Uthman radhiallahu’ anh), beliau menambahkan seruan ke tiga di atas al-Zaura’. - Hadis riwayat
Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Jumu’ah, no:
912.
Iqamah juga dikenali sebagai azan
maka maksud tiga azan dalam hadis ini adalah dua kali azan yakni di al-Zaura’
dan Masjid Nabawi dan sekali Iqamah sejurus sebelum melaksanakan solat
Jumaat. Berkaitan dengan faktor yang menyebabkan Saidina Uthman radhiallahu’
anh mengarahkan diserukan azan pertama di al-Zaura’, menurut Syaikh Abu
Ubaidah Masyhur:
Sebab yang mendorong Uthman untuk melakukan azan dua
kali sudah tidak ada lagi pada zaman sekarang ini. Sebab dulu Uthman berada
di sebuah kota yang sangat besar seperti al-Madinah al-Munawwarah dengan
hanya satu masjid di dalamnya. Padahal jumlah penduduk terlalu ramai dan
tempat tinggal sangat berjauhan. Oleh kerana itu mereka menghadapi kesulitan
untuk mendengar suara azan yang dikumandangkan dari pintu masjid. Adapun kota
yang sudah banyak masjidnya, maka orang tidak perlu lagi untuk berjalan
jauh-jauh ketika hendak menghadiri solat Jumaat. Selain itu bukankah azan
pada zaman sekarang telah dimasukkan di dalam pembesar suara. Maka azan dua
kali yang diupayakan oleh Uthman tidak perlu lagi dikerjakan...Kesimpulannya,
bahawa menurut kami, sekarang ini sudah cukup mengumandangkan azan sekali
sahaja, seperti yang dikerjakan pada zaman Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam. Azan itu hendaklah dilakukan ketika imam keluar dan mula naik
ke atas mimbar. – Rujuk
Abu Ubaidah Mashur bin Hassan, Al-Qawl al-Mubiin fii Akhthaa’
al-Musholliin (Edisi terjemahan dengan tajuk Koreksi Total Ritual
Solat, Pustaka Azzam, Jakarta 2001), ms. 344.
Menurut Syaikh Wahid Abdussalam
Bali senario yang memungkinkan untuk melaungkan azan dua kali untuk solat
Jumaat pada zaman sekarang adalah seperti berikut:
Jika sekarang
ada sebuah kampung yang tidak memiliki pembesar suara untuk menguatkan suara
azan, penduduknya tidak memiliki jam untuk memberitahukan kepada mereka
bahawa waktu (untuk solat) Jumaat sudah dekat, dan tidak pula di rumah-rumah
mereka terdapat radio dan sejenisnya dari sarana-sarana komunikasi moden yang
dengannya mereka boleh mengetahui masuknya waktu solat Jumaat, maka disyari’atkan
agar muadzin mengumandangkan azan kepada mereka di tempat tinggi beberapa
waktu sebelum waktu Jumaat yang cukup agar mereka dapat bersiap-siap untuk
menunaikan solat Jumaat
Adapun jika
manusia memiliki jam yang dapat memberitahukan waktu kepada mereka, atau di
masjid terdapat pembesar suara yang boleh memperdengarkan kepada manusia di
rumah-rumah dan tempat kerja mereka, maka azan awal di dalam keadaan ini
tidak diperlukan lagi. Sebaiknya, ketika itu hanya mencukupkan dengan satu
azan pada saat khatib naik mimbar. – Rujuk
Syaikh Wahid Abdussalam Bali, Al-Kalimat al-Nafi’ah fil Akhtha’
asy-Sya’iah (edisi terjemahan dengan tajuk 474 Kesalahan Dalam Akidah
& Ibadah Beserta Koreksinya, Darul Haq, Jakarta 2005), ms. 385.
Menurut Imam al-Syafi’i r.h
mencontohi Rasulullah s.a.w. adalah lebih beliau sukai iaitu mengekalkan
dengan hanya satu laungan azan sahaja sepertimana ketika Nabi s.a.w. telah
duduk di atas mimbar. Ini sebagaimana dikatakan oleh al-Sa’ib bin Yazid radhiallahu’
anh, dia berkata:
كَانَ
بِلاَلٌ يُؤَذِّنُ إِذَا جَلَسَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ عَلَى الْمِنْبَرِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ
فَإِذَا
نَزَلَ أَقَامَ.
Maksudnya:
Bilal
menyerukan azan bila Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam telah duduk di atas
mimbar, dan dia iqamah bila baginda telah turun. - Hadis riwayat Imam al-Nasa’i dalam Sunannya,
Kitab al-Jumu’ah, hadis. no 1377.
Wahai pembaca yang budiman,
ketahuilah bahawa inilah mazhab sebenar Imam al-Syafi’i rahimahullah
tentang jumlah azan untuk solat Jumaat. Sebaik sahaja tukang azan selesai
melaungkan azan, maka imam akan bangun dan memulakan khutbahnya. Maka ketika
ini semua makmum wajib diam dan menumpukan perhatian kepada khutbah imam.
v Adakah Disyari’atkan Solat Qabliyah
Jumaat?
Setelah
kita fahami bahawa yang lebih bertepatan dengan sunnah baginda shallallahu
‘alaihi wasallam dan mazhab sebenar Imam al-Syafi’i rahimahullah
berkaitan dengan azan pada hari Jumaat adalah dengan dikumandangkan sekali
sahaja, maka kita juga boleh simpulkan bahawa pendapat yang lebih tepat
adalah tidak disyari’atkan untuk mengerjakan solat sunat Qabliyah
sesudah azan kerana tidak ada ruang waktu untuk mendirikannya. Ini adalah
kerana sebaik sahaja selesai azan, imam akan membacakan khutbahnya. Telah
berkata al-Hafidz al-‘Iraqi rahimahullah berkaitan dengan hal ini:
Tidak
diriwayatkan daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bahawa baginda
pernah solat sunat sebelum solat Jumaat, kerana baginda keluar untuk solat
Jumaat lalu Bilal azan di hadapannya kemudian berkhutbah. - Dinukil dari kitab Syaikh Muhammad Nashiruddin
al-Albani, Al-Awjiba an-Naafi’ah ‘an As’ilati Lajnah Masjid al-Jaami’ah,
ms. 43-44.
Ibnu
Qayyim rahimahullah pula telah berkata:
Apa yang
perlu dicatat, tidak terdapat solat sunat Qabliyah Jumaat. Ini
disebabkan, apabila Bilal selesai melaungkan azan, maka Nabi s.a.w. terus
menyampaikan khutbah tanpa ada selang waktu. Inilah yang terjadi. Maka
bagaimana mungkin ada anggapan bahawa setelah Bilal azan mereka bangkit untuk
mendirikan solat sunat dua rakaat. – Rujuk
Ibnu Qayyim al-Jauziyyah, Mukhtashar Zaadul Ma’ad, ms. 47.
Dan sekiranya ada yang menyatakan
bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam solat sunat di rumahnya, maka
tentu telah datang riwayat daripada isteri-isteri baginda akan hal tersebut.
Tetapi tidak ada seorang pun daripada para isteri baginda yang meriwayatkan
sebegitu.
Tambahan pula hadis-hadis tentang
solat Qabliyah Jumaat tidak ada yang sah daripada Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam Hadis yang sering dipergunakan untuk menjustifikasikan
solat Qabliyah Jumaat adalah hadis yang telah diriwayatkan oleh Imam
Ibnu Majah dan al-Thabraniy rahimahullah iaitu:
كَانَ
يُصَلِّي قَبْلَ اَلْجُمُعَة أَرْبَعًا وَبَعْدَهَا أَرْبَعًا لاَ يُفْصَلُ فِي
شَيْءٍ مِنْهُنَّ.
Maksudnya:
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam
selalu solat sebelum (Qabliyah) Jumaat empat rakaat dan sesudah (Ba’diyah)
sebanyak empat rakaat, baginda tidak memisahkan di antara empat rakaat itu
(dengan salam). - Hadis
riwayat Imam Ibnu Majah dalam Sunannya, Kitab Iqamah
al-Shalah wa al-Sunnah Fiha, no: 1119 dan Imam al-Thabraniy dalam kitab al-Mu’jam
Kabir, no: 12674.
Namun begitu perawi-perawi dalam
sanad hadis ini telah dikritik hebat oleh ulamak hadis seperti Imam Ahmad,
Imam al-Bushiriy, Imam al-Zayla’iy, Imam Ibnu Qayyim, Imam al-Nawawi,
al-Hafidz Ibnu Hajar dan Imam al-Albani rahimahullah sehingga taraf
hadis ini adalah berstatus dha’if jiddan (sangat lemah). Ulamak hadis
telah bersepakat bahawa hadis dha’if Jiddan tidak boleh dijadikan
sandaran untuk menetapkan hukum.
Al-Hafidz Ibnu Hajar rahimahullah
iaitu seorang tokoh ulamak hadis bermazhab Syafi’i juga telah berkata:
Ada juga hadis yang menyebutkan disunnahkan
melaksanakan solat sunat sebelum (Qabliyah) Jumaat, tetapi sanad hadis
ini dha’if (lemah). Di antaranya adalah hadis yang diriwayatkan oleh
Abu Hurairah oleh al-Bazzar:
كَانَ
يُصَلِّي قَبْلَ اَلْجُمُعَة رَكْعَتَيْنِ وَبَعْدَهَا أَرْبَعًا.
Maksudnya:
“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam melaksanakan solat
sunat dua rakaat sebelum (Qabliyah) solat Jumaat, dan empat rakaat setelah
solat Jumaat.”
Hadis serupa daripada ‘Ali yang diriwayatkan oleh
Atsram dan Thabraniy dalam kitab al-Ausath:
كَانَ
يُصَلِّي قَبْلَ اَلْجُمُعَة أَرْبَعًا وَبَعْدَهَا أَرْبَعًا.
Maksudnya:
“Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam melaksanakan solat sunat sebelum (Qabliyah) solat Jumaat empat
rakaat dan setelahnya empat rakaat.”
Akan tetapi dalam silsilah sanad riwayat ini
terdapat Muhammad bin Abdurrahman al-Sahmi, dan dia adalah orang yang dha’if
(lemah) menurut Imam al-Bukhari dan lainnya. Atsram mengatakan bahawa hadis
ini adalah hadis yang lemah. Daripada Ibnu ‘Abbas juga disebutkan hadis yang
serupa, akan tetapi dengan tambahan لاَ يُفْصَلُ
فِي شَيْءٍ مِنْهُنَّ “Baginda
tidak memisahkan empat rakaat itu (dengan salam)”. Ibnu Majah meriwayatkan hadis ini dengan sanad yang
lemah. Imam al-Nawawi mengatakan dalam kitab al-Khulashah, bahawa
hadis ini adalah hadis yang batil. Hadis ini juga disebutkan daripada Ibnu
Mas’ud dan silsilah sanadnya lemah dan terputus. – Rujuk Al-Hafidz Ibnu Hajar al-’Asqalani, Fathul
Baari, Jilid 5, ms. 210-211 ketika mengsyarah no: 937.
Setelah mengetahui kelemahan hadis
solat Qabliyah Jumaat ini, maka penulis ingin menganjurkan kepada para
pembaca yang budiman untuk meninggalkannya dan menggantikannya pula dengan
melaksanakan solat sunat Mutlak seperti yang telah diperjelaskan sebelum ini
memandangkan solat sunat Mutlak tersebut memang sahih ada contohnya daripada
baginda shallallahu ‘alaihi wasallam dan juga merupakan mazhab sebenar
Imam al-Syafi’i rahimahullah.
v Solat Ba’diyah Jumaat.
Berkaitan dengan solat sunat Ba’diyah
(sesudah) Jumaat maka telah sepakat di kalangan ulamak bahawa ianya disyari’atkan.
Ianya boleh dilaksanakan dengan dua rakaat atau empat rakaat setelah kita
menyelesaikan solat Jumaat dan yang afdal ianya dikerjakan di rumah. Daripada
Abu Hurairah radhiallahu’ anh, bahawa Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam bersabda:
إِذَا صَلَّى
أَحَدُكُمْ الْجُمُعَةَ فَلْيُصَلِّ بَعْدَهَا أَرْبَعًا.
Maksudnya:
Barangsiapa di antara kamu yang
hendak bersolat, maka hendaklah bersolat empat rakaat sesudah (solat) Jumaat. - Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya,
Kitab al-Jumu’ah, no: 881.
Daripada Ibnu ‘Umar (radhiallahu’
anh), dia berkata:
كَانَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي بَعْدَ الْجُمُعَةِ
رَكْعَتَيْنِ فِي بَيْتِهِ.
Maksudnya:
Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam bersolat dua rakaat sesudah (solat) Jumaat dua rakaat di rumahnya. - Hadis riwayat Imam al-Nasa’i, dalam Sunannya,
Kitab al-Jumu’ah, no: 1411.
v Ringkasan Tatacara Mengerjakan Solat
Ba’diyah Jumaat
A)
Tatacara Solat Rawatib Zuhur Dua Rakaat
Rakaat
Pertama
1)
Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Ba’diyah Jumaat
2)
Takbiratul Ihram
3)
Doa Iftitah
4)
Membaca surah al-Fatihah
5)
Membaca Surah al-Qur’an
6)
Rukuk
7)
Iktidal
8)
Sujud
9)
Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali
kedua
11) Bangun untuk
rakaat kedua
Rakaat Kedua
1)
Ulang seperti rakaat pertama dari nombor (4) hingga (10)
2)
Duduk untuk tahiyyat akhir
3)
Memberi salam kanan dan kiri
B)
Tatacara Solat Ba’diyah Jumaat Empat Rakaat
Boleh dilaksanakan seperti solat Ba’diyah Jumaat dua
rakaat di atas sebanyak dua kali ataupun dengan sekaligus mengerjakan empat
rakaat dengan dua tahiyyat seperti di bawah.
Rakaat
Pertama
1)
Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Qabliyah / Ba’diyah
Zuhur
2)
Takbiratul Ihram
3)
Doa Iftitah
4)
Membaca surah al-Fatihah
5)
Membaca Surah al-Qur’an
6)
Rukuk
7)
Iktidal
8)
Sujud
9)
Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali kedua
11) Bangun untuk
rakaat kedua
Rakaat Kedua
1)
Ulang seperti rakaat pertama dari nombor (4) hingga (10)
2)
Duduk untuk tahiyyat awal
3)
Bangun untuk rakaat ketiga
Rakaat
Ketiga
1)
Ulang seperti rakaat pertama dari nombor (4) hingga (10)
2)
Bangun untuk rakaat keempat
Rakaat
Keempat
1)
Ulang seperti rakaat pertama dari nombor (4) hingga (10)
2)
Duduk untuk tahiyyat akhir
3)
Memberi salam ke kanan dan ke kiri
6)
SOLAT RAWATIB GHAIRU MU’AKKAD
Berkaitan solat Rawatib Qabliyah
Asar, Maghrib dan Isyak maka ianya termasuk dalam solat sunat yang tidak mu’akkad.
Maka mengerjakannya termasuklah amalan-amalan sunat yang terpuji. Dalil
disyariatkan solat-solat tersebut adalah keumuman sabda Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam:
بَيْنَ كُلِّ
أَذَانَيْنِ صَلاَةٌ ثَلاَثًا لِمَنْ شَاءَ.
Maksudnya:
Di antara setiap dua azan (iaitu
azan dan iqamah) ada solat (sunat) – baginda mengulanginya hingga tiga kali-
bagi yang menghendakinya. – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya,
Kitab al-Azaan, no 624.
Di samping itu terdapat juga hadis
khusus yang meriwayatkan anjuran untuk mengerjakan solat Qabliyah Asar
sebanyak empat rakaat malah bagi mereka yang mengerjakannya akan dikasihi
oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala. Daripada Ibnu ‘Umar radhiallahu’
anh, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
رَحِمَ اللَّهُ
امْرَأً صَلَّى قَبْلَ الْعَصْرِ أَرْبَعًا.
Maksudnya:
Allah akan mengasihi orang yang
mengerjakan solat empat rakaat sebelum Asar. – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya,
Kitab al-Sholaah, no: 430.
Berkaitan solat Qabliyah
Maghrib telah diriwayatkan daripada Anas bin Malik radhiallahu’ anh,
dia berkata:
كَانَ
الْمُؤَذِّنُ إِذَا أَذَّنَ قَامَ نَاسٌ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَبْتَدِرُونَ السَّوَارِيَ
حَتَّى
يَخْرُجَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُمْ كَذَلِكَ
يُصَلُّونَ الرَّكْعَتَيْنِ قَبْلَ الْمَغْرِبِ
وَلَمْ
يَكُنْ بَيْنَ الأَذَانِ وَالإِقَامَةِ شَيْءٌ. قَالَ عُثْمَانُ بْنُ جَبَلَةَ
وَأَبُو دَاوُدَ عَنْ شُعْبَةَ:
لَمْ يَكُنْ
بَيْنَهُمَا إِلَّا قَلِيلٌ.
Biasanya apabila muadzdzin (juru
azan) mengumandangkan azan, maka para sahabat Nabi shallallahu ‘alaihi
wasallam berdiri dan segera menghampiri tiang-tiang (untuk dijadikan sutrah)
sampai Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam keluar sedang mereka dalam keadaan
demikian. Mereka solat dua rakaat sebelum (Qabliyah) Maghrib. Tiada (yakni
jarak waktu yang singkat) sesuatu di antara azan dan iqamah. ‘Utsman bin
Jabalah dan Daud meriwayatkan daripada Syu’bah: Tiada (jarak) antara keduanya
kecuali sebentar. – Hadis
riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Azaan, no:
625
Berkenaan dengan solat Qabliyah
Maghrib ini al-Hafidz Ibnu Hajar rahimahullah berkata:
Saya (iaitu Ibnu Hajar) katakan bahawa seluruh dalil
menunjukkan bahawa solat dua rakaat sebelum (Qabliyah) Maghrib
dilaksanakan secara ringkas (ringan) seperti solat sunat Fajar. Hikmah
dianjurkan solat sunat dua rakaat tersebut adalah sebagai harapan agar doanya
dimakbulkan, sebab doa di antara azan dan iqamah tidak ditolak (mustajab).
Apabila suatu waktu itu lebih mulia, maka pahala ibadah yang dikerjakan pada
waktu tersebut akan lebih banyak –
al-Hafidz Ibnu Hajar al-‘Asqalani, Fathul Baari, jilid 4, ms. 89
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan